Backgammon on pelinä varsin yksinkertainen, mutta taitavaa vastustajaa vastaan saatat huomata, että sinun tarvitsee tietää enemmän, kuin pelin perusperiaatteet. Pelin strategia perustuu siihen, miten pelaajat sijoittavat nappulansa laudalle ja miten he päättävät liikkua pelin aikana. Nopanheitot voivat vaikuttaa pelin kulkuun, mutta hyvä strategia ja taktinen päätöksenteko voivat auttaa pelaajia hyödyntämään noppien tuloksia parhaalla mahdollisella tavalla.
Backgammon pelin aloittaminen
Backgammon peli alkaa aina alkuheitoilla. Jos olet taitava pelaaja ja olet perillä erilaisista backgammonin strategioista, jo alkuheitto voi määrittää sen, kumpi pelaajista tulee voittamaan pelin, tai ainakin on vahvoilla heti alusta asti. Alkuheitto myös määrittää sen, kumpi aloittaa pelin. Mikäli kumpikin pelaaja heittää saman nopan silmäluvun, heitetään alkuheitto uusiksi, kunnes korkeamman silmäluvun saanut aloittaa.
Aloittava pelaaja siirtää omia nappuloitaan pelilaudalla noppien silmäluvun mukaisesti, jos se vain suinkin on mahdollista ja sääntöjen mukaista. Aloittava pelaaja ei siis heitä noppia uudelleen, vaan käyttää aloitusheittojen mukaisia numeroita siirtäessään nappuloitaan pelilaudalla. Jos esimerkiksi pelaaja A heittää 6 ja pelaaja B heittää 4, pelaaja A aloittaa ja tekee ensimmäiset siirtonsa lukujen 6 ja 4 mukaisesti siirtäen nappuloita eteenpäin kohti kotikenttää. Ensimmäisen vuoron jälkeen pelaajat heittävät kukin vuorollaan kaksi noppaa ja etenevät niiden silmälukujen mukaisesti pelilaudalla.
Noppien heittäminen ja nappuloiden siirrot
Noppien silmäluku osoittaa sen, kuinka monta pointtia pelaaja voi siirtää nappuloitansa eteenpäin. Pelaaja etenee aina eteenpäin nappuloidensa kanssa, eli kohti kotikenttää. Pelilaudalla siirrytään siis aina vastapäivään, numerosta 24 kohti numeroa 1. Kummallakin pelaajalla on kaksi noppaa käytössään jokaisella kierroksella.
Avoimet pointit
Pelaaja saa siirtää nappulaansa ainoastaan avoimeen pointtiin tai sellaiseen kohtaan, missä on korkeintaan yksi vastustajan nappula. Mikäli pointilla on enemmän kuin yksi vastustajan nappula, ei pelaaja voi pelata nappulaansa siihen. Jos pelaaja osuu pointille, jossa on vain yksi vastustajan nappula, tulee tämä vastustajan nappula syödyksi ja se siirretään parrulle odottamaan vastustajan pelivuoroa. Vuorossa oleva pelaaja voi aina pelata nappulansa myös sellaiseen pointtiin, jossa on hänen omia nappuloitaan. Yhdellä pointilla olevien nappuloiden määrää ei ole rajoitettu, kunhan nappulat ovat samanvärisiä.
Kaksi noppaa
Vuorossa oleva pelaaja heittää aina kaksi noppaa samanaikaisesti. Esimerkiksi, pelaaja heittää luvut 3 ja 1. Hän voi nyt siirtää kahta omaa nappulaansa eteenpäin – toista nappulaa 3 pointtia ja toista 1 pointin verran. Huomioithan, että siirrettävän nappulan on aina päädyttävä joko täysin avoimeen pointtiin, pointtiin jossa on jo omia nappuloita, tai pointtiin, jossa on korkeintaan yksi vastustajan nappula. Pelaaja voi myös päättää siirtää vain yhtä nappulaansa yhteensä 4 pointtia, mutta huomioitavaa on, että noppien mukainen luku on siirryttävä eteenpäin, jos se vain on mahdollista.
Kahden saman silmäluvun heittäminen
Pelaaja voi heittää tuplat, eli saada kaksi samaa silmälukua nopillaan. Esimerkiksi, pelaaja heittää ensimmäisellä nopallaan 5 ja toisella nopallaan 5. Nyt pelaajalla on neljä siirtoa tehtävänään, ja kaikkien siirtojen on oltava 5 pointtia eteenpäin. Pelaaja voi siis päättää itse, mitkä neljä nappulaa hän siirtää 5 pointtia eteenpäin, yllä olevien sääntöjen mukaisesti. Huomaa, että pelaaja voi myös päättää siirtää vain yhtä nappulaa 20 pointtia eteenpäin.
Nappuloiden sääntöjen mukaiset siirrot
Pelaajan on käytettävä kumpaakin heittämäänsä nopan lukua, jos se on yllä olevien sääntöjen mukaista ja mahdollista. Mikäli pelaaja on heittänyt tuplat, on kaikki neljä numeroa pelattava ennen vastustajan vuoroa.
Jos pelaajan on mahdollista pelata vain yksi numero, on hänen pelattava tämä numero ja luovuttava sen jälkeen vuorostaan. Tämän lisäksi on huomioitava, että mikäli pelaaja pystyisi pelaamaan vain jommankumman numeron, mutta ei molempia, on hänen pelattava suurempi numeroista. Tilanteessa, jossa kumpaakaan numeroa ei voida pelata, pelaaja menettää vuoronsa. Tuplien heiton jälkeen, tilanteessa, jossa kaikkia neljää numeroa ei voida pelata loppuun, on pelaajan pelattava kaikki ne mitkä hän pystyy, ja luovuttava sen jälkeen vuorostaan.
Nappuloiden kotiuttaminen
Kun pelaaja on siirtänyt kaikki viisitoista nappulaansa kotikentälleen, hän voi alkaa kotiuttamaan nappuloitaan. Kotiuttamista varten heitetään noppia ja noppien silmälukujen mukaisesti pelaaja saa poistaa kotikentällään olevia nappuloita pelilaudalta.
Noppien silmäluvut osoittavat ne pointit, joilta nappuloita saa alkaa kotiuttamaan, eli poistamaan pelilaudalta. Jos pelaajalla siis on nappuloita esimerkiksi pointeilla 1, 2, 3 ja 6, ja hän heittää nopillaan esimerkiksi 2 ja 6, saa hän poistaa yhden nappulan kummaltakin näistä pointeista. Mikäli tässä samassa esimerkissä pelaaja heittää luvut 3 ja 4, saa hän poistaa pointilta 3 yhden nappulan ja siirtää pointilta 6 yhtä nappulaa neljä pointtia eteenpäin. Pelaaja saa siis kotiuttaa noppien mukaisilta pointeilta nappuloitaan, ja mikäli nopan osoittama pointti on tyhjä, tulee pelaajan siirtää suuremmalla pointilla olevaa nappulaa nopan silmäluvun verran eteenpäin.
Mikäli vastaavassa tilanteessa silmäluku osoittaa tyhjää pointtia, ja pelaajalla ei ole sitä suuremmalla pointilla yhtään nappulaa pelattavana, vaan ainoastaan nopan osoittamaa lukua pienemmällä pointilla, voi pelaaja poistaa nappuloita suurimmalta mahdolliselta pointilta, jossa nappuloita on. Esimerkiksi, pelaajalla on nappuloita jäljellä vain pointeilla 1 ja 2, mutta noppien silmäluvut ovat 4 ja 6, saa pelaaja kotiuttaa nappulat ensin pointilta 2 ja, jos nämä loppuvat, niin sen jälkeen pointilta 1.
On tärkeä muistaa, että pelaajan ei ole pakko kotiuttaa nappuloitaan, mikäli hänellä on muita sääntöjen mukaisia siirtoja vielä käytettävänään. Tilanteessa, jossa vastustajan pelinappuloita on pelaajan omalla kotikentällä jäljellä alemmilla pointeilla kuin pelaajan omat nappulat, ja pelaajan nappula olisi jäämässä kotiutustilanteessa haavoittuvaiseksi, kannattaa yrittää tehdä jokin muu sallittu siirto.
Pelaajalla on oltava kaikki nappulat kotikentällään, jotta hän voi voittaa. Jos kotiuttavan pelaajan nappula tulee syödyksi kesken kotiutuksen, on tämä nappula siirrettävä parrulle ja pelattava sieltä sääntöjen mukaisesti takaisin kotikentälle, ennen kuin pelaaja voi jatkaa nappuloiden kotiuttamista. Ensimmäinen pelaaja, joka kotiuttaa kaikki viisitoista nappulaansa, voittaa backgammon-pelin.
Ota strategiat käyttöön ja voita
Backgammon pelissä tavoitteena on siirtää kaikki omat nappulat ensin kotikentälle ja sen jälkeen pois pelilaudalta. Pelaajien on hyvä olla pelin erilaisista säännöistä ja ominaisuuksista selvillä tehdäkseen taktisesti järkeviä päätöksiä ja hyödyntääkseen noppien antamia silmälukuja parhaalla mahdollisella tavalla. Lisää lukemista backgammon-nappuloiden siirtämisestä ja siirtojen laillisuudesta löydät täältä: deluxebackgammon.co.uk