Backgammon strategiat ja taktiikat

Backgammon on niin sanottu juoksupeli, jossa tärkeintä on olla maalissa ennen vastustajaa. Pelaajan on kyettävä hallitsemaan helpot säännöt, mutta lisää mielenkiintoa tulee, kun Backgammon strategia ja taktiikat ovat hallussa. Vastustajan nappulat kannattaa syödä, jolloin hänen peliinsä tulee lisää haastetta. Mutta pelaajien on aina muistettava se, että backgammonin pelaamiseen liittyy nopeat muutokset, jolloin tuuri voi kääntyä suuntaan tai toiseen.
taustakuva
backgammon pelilauta

Miten voittaa backgammonissa?

Se, että Backgammon pelin voi voittaa pelkällä tuurilla, on mahdollista, mutta useimmiten voittaja on se pelaaja, jolla on jo jonkin verran taitoa. Tärkeintä on se, että perussäännöt ja peruspelaaminen onnistuu sujuvasti, sillä sen jälkeen on helpompi opetella taktiikoita ja nappuloiden kanssa pelaaminen tulee huomattavasti helpommaksi.

Pelaajan on kyettävä analysoimaan peliä tarkasti niin sanotusti etukenossa, jolloin voit tehdä päätöksiä, joilla pelissä pääsee paljon paremmin eteenpäin. Backgammon on peli, jossa vastustajan nappuloita on kyettävä syömään mahdollisimman paljon. Silloin hänen pelinsä vaikeutuu ja samalla pystyy omat nappulat pelaamaan kohti omaa kotinurkkaa.

Taktiikoita kannattaa opetella ulkoa, koska tilanteet tämän pelin tiimellyksessä tulevat varsin nopeasti vastaan. Silloin ole aikaa miettiä, mitä nappuloita kannattaa syödä nyt ja mitä jättää myöhemmäksi, jos mahdollisuuksia on useampia. Pelaamisen on sujuttava varsin automaattisesti sellaisissa tilanteissa, jotka ovat pelissä toistuvia.

Peliin voi valmistautua siten, että opettelee ajattelemaan omilla avioilla. Tämä siksi, että Backgammon on varsin looginen peli ja ratkaisujen taustalla on aina oltava ajatteluketju, jonka itse ymmärrät parhaiten. Se myös tarkoittaa sitä, että silloin kykenet luomaan myös peliin sopivia omia strategioita.

Erilaisia backgammon strategioita

Peliin kannattaa lähteä varmoin ottein ja tärkeintä on muistaa se, että pelin avausheitto on kaikkein tärkein. Tuplia ei voi avauksessa tehdä ja se vaikuttaa ensimmäisen pelaajan lähtötilanteeseen. Sen sijaan toisena aloittava pelaaja sen voi tehdä ja hän saakin sillä pienen etumatkan.

Erilaiset avausheitot, joita voi siis olla 15, voi jakaa kolmeen erilaiseen ryhmään eli blokkaavat, splittaavat sekä juoksuavausheitot.

Blokkaavia heittoja on neljä ja niiden avulla on usein parempi lähteä liikkeelle. Neljä parasta heittoa ovat:

  • 3-1 heitto, jossa on mahdollista vallata varsin tärkeä viitospointti heti ja samalla aloittaa blokkauspointin rakentaminen
  • 4-2 heitot, jolla voi vallata nelospointin
  • 6-1 heitot ovat erittäin hyviä seiskapointin valtaamisessa
  • 5-3 heitot tuovat erittäin hyvän aseman kolmospointtiin

Pointtien valtaaminen heti alussa tarkoittaa sitä, että vastustajan on hankala tehdä siirtoja takamiehille.

Splittaavat avausheitot, joita on kaikkiaan yhdeksän, antavat mahdollisuuden siirtää yhden nappulan turvaan ja toinen sen sijaan muodostaan blotin, joka vastustajan on mahdollista syödä. Tosin aina ei näin käy, vaan seuraavalla heitolla voi saada nappulan turvaan.

Juoksuavausheitot, joita on kaksi, eivät muodosta yhtään blokkia. Ne ovat silmäluvultaan suurimmat heitot eli 6-4 sekä 6-5. Joten niitä voi käyttää pelaajan omien takamiesten kotiutukseen. Hyvin normaali on sellainen siirto, jossa takamies siirretään mahdollisimman pitkälle.

Syö, valloita ja juokse

Backgammon on mielenkiintoinen peli, sillä ajatusmallina voi käyttää hyvin yksinkertaista ’syö, valloita ja pakene’ -menetelmää.

Syöminen on aina yksi tehokkaimmista toimenpiteistä, mitä Backgammon pelissä pystyy käyttämään. Vastustajan nappulan syöminen saa aikaan sen, että häneltä kuluu ainakin puolet seuraavasta heittovuorosta siihen, kun hän palauttaa nappulaa takaisin peliin. Lisäksi nappulan on matkattava vielä pelilaudan poikki ennen kuin se on mahdollista poistaa.

Jos saat syödyksi kaksi nappulaa, vastustajan peli muuttuu entistä tukalammaksi, koska hänen vuoronsa menee siihen, kun hän yrittää palauttaa nappuloita takaisin peliin.

Valloittamisella tarkoitetaan sitä, että pelaaja saa vallattua uusia pointteja eli hän saa samalle pointille kaksi nappulaa. Tällöin vastustajan mahdollisuus liikkumiseen vähentyy olennaisesti.

Tärkeimmät pelilaudan pointit ovat viisi ja kuusi, koska niistä nappuloiden kotiuttaminen on kaikkein helpointa ja nopeinta.

Juokseminen puolestaan tarkoittaa sitä, että sopivat heitot uhraa sille, että voi saada kauimpana kotilaudasta olevat nappulat kotiin. Tulosta syntyy silloin, jos pelaaja heittää isoja heittoja kuten 6-5, 6-4 tai 6-6.

Näiden nappuloiden oikea ajoitus ei ole mitenkään helppo, sillä peli pitää olla silloin varsin aggressiivista. Jos olet onnistunut saamaan vastustajan siihen tilanteeseen, että hän joutuu palauttamaan niitä takaisin peliin, sinulla on tilaisuus vapauttaa omia takana sijaitsevia nappuloita.

Sprint-strategia

Sprint sopii Backgammon peliin silloin, kun olet ajatellut siirtää useamman nappulan kotiin mahdollisimman nopeasti niin, että et aio kiinnittää huomiota lohkojen leviämiseen.

Kaikki alkaa siitä, että kauimmaisia yksittäisiä nappuloita siirretään ensin ja vähitellen siirrytään lähempiin vahvistamatta lohkoa. Sinun pitäisi heittää lukemat 6-6 tai 4-4, mutta jos se ei onnistu, niin riski nousee muilla nopan lukemilla.

Suositeltavaa on kuitenkin jättää yksi tai kaksi nappulaa näkyville. Sinun on syytä olla tarkkana, ettei vastustaja saa osumaa tai juutut hänen lohkoonsa.

Vahvistamisstrategia

Vahvistamisstrategia keskittyy siihen, että saat lohkon vahvistettua tai saat luotua saartotilanteen, jolloin vastustaja ei voi syödä nappuloita ja pelin eteneminen on täysin sinun siirtojesi varassa.

Mikäli onnistut tekemään kuusi lohkoa peräkkäin, vastustaja ei pysty yllättämään ja voit edetä pelissä varsin pitkälle. Kaikki ihanteellisin tilanne on silloin, jos suljet kuusi ensimmäistä paikka lohkossa. Se kannattaakin tehdä, mikäli yksi tai useampi vastustajan nappula on sen ulkopuolella. Siinä tilanteessa vastustajaa on helpompi pitää paikoillaan.

Jos strategia epäonnistuu, niin aikaa tuhlaantuu turhaan lohkojen tekemisessä. Silloin saattaa käydä niin, että tilanne muuttuu täysin päinvastaiseksi ja jäät itse jumiin vastustajan lohkoon.

Holding game -strategia

Holding game kannattaa ottaa käyttöön silloin, kun olet kilpailun tuoksinassa jäänyt hiukan jälkeen. Syynä tähän on saattanut olla se, että olet saanut varsin huonon avausheiton. Toinen syy voi olla se, että vastustaja taas on onnistunut saamaan nappulat lähelle kotilautaasi.

Tavoitteena on iskeä siinä vaiheessa, kun vastustaja on ylittämässä ulkolautaansa. Backgammonin jännitys syntyy silloin, kun sinä pelaajana yrität rakentaa vahvan kotilaudan. Se rajoittaa sitä, ettei vastustaja saa paluuta onnistumaan, jolloin omien nappuloiden kanssa voit sulkea häneltä laudan ennen kuin hän pääsee kotipesään.

Pelissä pitää saada vähintään kaksi ankkuria eli kaksi nappulaa vastustajan kotilaudalle. Parhain sijainti on ehdottomasti viides pointti, sillä Backgammonin kannalta huomattavasti huonompia sijainteja ovat pointit 3 ja 5.

Blitz-strategia

Blitz on saanut vaikutteita toisesta maailmansodasta, jossa saksalaiset käyttivät sitä hyödykseen. Se on poimittu Backgammoniin, jossa hyvin samalla tavalla pelaajan tehtävä on hyökätä vastustajan mitä tahansa haavoittuvaa nappulaa vastaan.

Hyötynä tästä on se, että vastustajan nappulat siirtyvät parrulle, jolloin hän joutuu heittämään suurimman osan vuoroistaan saadakseen nappulat takaisin peliin. Se tarkoittaa, että vastustaja menettää pisteitä ja paras tulos jää saavuttamatta.

Tämä voi myös heikentää huomattavasti omia mahdollisuuksiasi, sillä hyökkäävä nappula saattaa jäädä erittäin haavoittuvaksi, jolloin itse puolestasi menetät pisteitä ja vastustaja juhlii.