Backgammon pelin aloitusheitot

Backgammon pelin aloitusheitot

Helppo oppia, haastava hallita. Näillä sanoilla voisi kuvailla backgammon-lautapeliä. Backgammonilla on vahva kilpailullinen ulottuvuus, sillä pelaajat pääsevät mittaamaan taitojaan sekä toisiaan, itseään että turnaustilanteessa myös kaikkia muita pelaajia vastaan. Yksittäisen pelin kesto voi vaihdella muutamasta minuutista jopa tuntiin, mutta yleisesti ottaen pelit etenevät melko sujuvasti eteenpäin. Backgammon-pelissä tärkeintä on ajatella viisaasti seuraavaa siirtoaan ja peilata omia valintojaan vastustajan tekemiin päätöksiin.

Miksi opetella erilaisia aloitusheittoja ja millaisia ne ovat?

Nostaaksesi oman pelaamisen seuraavalle tasolle, on sinun erilaisten backgammon-pelin strategioiden lisäksi osattava myös tehdä viisaita päätöksiä heti aloituksessa. Aloituksessa on 15 erilaista avausheiton hyväksyttyä kombinaatiota nopille, joten on hyvä heti alusta asti olla tietoinen erilaisista tilanteista, ja kuinka hyödyntää ne omaan peliin kaikista parhaiten. Jos käytät aikaa erilaisten aloitussiirtojen opetteluun, ja miten jatkaa sen jälkeen, alat olla jo aika taitava backgammon-pelaaja. Parasta on, että tämän taidon voi todella opetella, joten kuka tahansa voi kasvaa hyväksi backgammonin pelaajaksi.

Blokkaavat avausheitot

Blokkaava avausheitto on strateginen avausheitto backgammonissa, joka pyrkii estämään vastustajan nappuloiden etenemisen pelilaudalla. Tämä taktiikka perustuu siihen, että pelaaja sijoittaa omat nappulansa siten, että ne muodostavat esteen vastustajan nappuloiden tielle.

Blokkaava avausheitto voidaan toteuttaa seuraavasti:

  • Pelaaja voi aloittaa asettamalla kaksi nappulaa korkealle pisteelle vastustajan aloitusviivaa kohti. Tämä luo fyysisen esteen vastustajan nappuloiden etenemiselle, sillä vastustajan täytyy ensin päästä ohi näistä nappuloista, ennen kuin hän voi jatkaa etenemistä pelilaudalla.
  • Pelaaja voi myös sijoittaa useita nappuloita vastustajan alueelle niin, että ne estävät vastustajaa siirtämästä omia nappuloitaan eteenpäin. Näin vastustajan on vaikeampi edetä, ja hänen nappulansa saattavat jäädä jumiin

Backgammon-pelissä on neljä blokkaavaa avausheittoa, ja ne ovat 3–1, 4–2, 5–3 ja 6–1. Näistä 3–1-heittoa pidetään parhaimpana aloituksena koko pelissä, sillä sen avulla pelaaja pääsee valtaamaan viitospointin ja alkaa näin rakentamaan blokkauspointtia.

Splittaavat avausheitot

Splittaava avausheitto on toinen hyvin strateginen avausheitto backgammonissa, joka pyrkii jakamaan pelaajan nappulat kahteen eri sijaintiin pelilaudalla. Tämä taktiikka perustuu siihen, että pelaaja pyrkii saamaan toisen nappuloistaan suoraan turvaan, ja toinen nappula jää vastustajan mahdollisesti syötäväksi, eli blottiin. Aina nappula ei kuitenkaan tule syödyksi, joten se on mahdollista siirtää turvaan jo seuraavalla heittokierroksella.

Juoksuavausheitto

Kolmas tyyppi, jolla backgammon-pelin voi avata, on nimeltään juoksuavausheitto. Tähän kategoriaan kuuluu kaksi heittoa, ja ne ovat 6–4 ja 6–5. Suuret noppien silmäluvut mahdollistavat suoran juoksun eli nappuloiden etenemisen pitkälle pelilaudalla. Tämä avausstrategia keskittyy pääasiassa oman pelilaudan puolustamiseen ja nopeaan etenemiseen kohti pelaajan omaa kotikenttää.

Viisi parasta avausheittoa ja miten hyödyntää ne

Kuten todettua, backgammon-pelissä on 15 erilaista avausheittoa, jotka voidaan jakaa kolmeen kategoriaan. Seuraavaksi kerromme lisää viidestä parhaimmasta aloitusheitoista, niiden merkityksestä pelin alussa ja miten niitä kannattaa viedä eteenpäin parhaan mahdollisen lopputuloksen, eli voiton, takaamiseksi. Mikäli haluat tietää tarkemmin kaikista viidestätoista mahdollisesta avausheitosta, suosittelemme lukemaan lisää esimerkiksi täältä: deluxebackgammon.co.uk

Aloitusheitto 3–1

Backgammon-peliä on pelattu tuhansia vuosia ja sen strategioita on tutkittu ja laajasti mietitty. Joten kun monet ammattilaiset sanovat, että aloitusheittona noppien silmäluvut 3 ja 1 on paras tapa aloittaa backgammon-peli, asia varmasti on näin. Kun aloittava pelaaja pääsee tästä asemasta tekemään ensimmäistä nappuloiden siirtoa pelilaudalla, ainoa järkevä tapa siirtää nappuloita on siirtää omalle kotikentälleen pointilta 8 yksi nappula pointille 5 ja toisena siirtona siirtää pointilta 6 yksi nappula pointille 5. Näin pelaaja on saanut kotikentälleen yhden uuden nappulan ja suojattua sen toisella nappulalla, joten mikään nappula ei ole haavoittuvainen vastustajan pelivuoroa ajatellen.

Tämän siirron avulla lisäät myös tutkitusti noin 5 % verran omia voitonmahdollisuuksiasi – ja tämä heti pelin alkajaisiksi vain kahden siirron avulla. Viidennen pointin merkitys backgammon-pelissä on suuri, ja kun olet tämän noppayhdistelmän avulla saanut tukittua oman kotikenttäsi viidennen pointin, ovat nappulasi hyvin turvassa, ja sinulla on voiton avaimet käsissäsi. Olet myös aloittanut tekemään vahvaa blokkia vastustajan takamiehiä vastaan.

Aloitusheitto 4–2

Lähes yhtä hyvä heitto aloitusheitoksi kuin 3–1, on 4–2. Jos aloitusheiton jälkeen noppien silmäluvut ovat 4 ja 2, pääset iskemään kiinni oman kotikenttäsi neljänteen pointtiin. Neljännen pointin tukkiminen heti aluksi omilla nappuloillasi on erittäin hyvä peliliike, vaikka se ei suoraa blokkia alakaan tekemään samalla tavalla kuin 3 ja 1.

Mitä sinun siis tulee ja kannattaa tehdä, on siirtää kahdeksannelta pointiltasi yksi pelinappula neljännelle pointille, ja yksi pelinappula kuudennelta pointilta neljännelle. Tämä luo yhden pointin kokoisen aukon pointtien neljä ja kuusi väliin. Samaan aikaan tämä kuitenkin antaa vastustajalle paremman mahdollisuuden takamiesten liikutteluun; pelissä ei silti ole järkevä tehdä mitään muuta liikettä, jos aloitusheitossa on käytössä 4 ja 2.

Aloitusheitto 6–1

Kolmanneksi paras aloitustilanne backgammon-pelissä on noppien silmäluvut 6 ja 1. Monet aloittelevat backgammon-pelaajat ajattelevat tämän olevan paras aloitustilanne, koska on totuttu, että 6 on kaikista parhain noppaluku; sillähän pääsee etenemään eniten ja kauimmaksi! Tämä on totta useimmissa peleissä, mutta backgammonissa aikaisemmin esitellyt 3–1 ja 4–2 ovat silti vielä paljon parempia avaustilanteita.

Tällä avaustilanteella ei oikeastaan ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin tuoda 13 pointilta yksi nappula seitsemännelle pointille, ja ottaa yksi nappula kahdeksannelta pointilta ja tuoda se seitsemännelle pointille. Tämä ei aiheuta haavoittuvuutta yhdellekään omalle nappulallesi, mutta se luo paljon ongelmia vastustajallesi.

Tämän liikkeen tehtyäsi voit ehkä huomata, kuinka aloit taas rakentamaan blokkia vastustajasi takamiehiä varten. Blokki rakentuu nyt pointeille kuusi, seitsemän ja kahdeksan. Tämä onkin se syy, miksi alkutilanne 6–1 ei ole yhtä vahva kuin 3–1 ja 4–2: blokki rakentuu oman kotikenttäsi ulkokentälle, joten et ole vielä kotiutusasemassa niiden kanssa. Vastustajan on kuitenkin hyvin vaikea alkaa liikuttamaan omia nappuloitaan tämän valtaisan blokin ansiosta, jota sinä pääset heti seuraavalla omalla vuorollasi vahvistamaan. Vastustaja ei pääse tekemään oikein mitään takamiehilleen, ellei hän heitä tuplia.

Aloitusheitto 6–5

Vahvana aloitustilanteena voidaan myös pitää noppien 6 ja 5 antamaa tilannetta. Tässä tilanteessa aloittavan pelaajan kannattaa liikuttaa omia takamiehiään, tai oikeastaan takamiestään. Tämä aloitustilanne kannattaa hyödyntää liikuttamalla vain yhtä nappulaa pois vastustajan kotikentältä aina pointille numero 13 asti. Huomattavaa kuitenkin on, että nyt toinen takamiehesi jää haavoittuvaiseksi vastustajan kotikentälle, mutta olet saanut toisen pois mahdollisen blokin tieltä.
Miksi sitten siirtää vain yhtä nappulaa takamiehen paikalta ja jättää toinen haavoittuvaiseksi vastustajan kotikentälle? Tämä alkutilanne on nyt toinen jo edellä esitellyistä juoksuavauksista, jolla todellisesti sprintataan liikkeelle, tai ”hypätään eteenpäin”. Englanniksi tästä liikkeestä on tunnetusti käytetty nimitystä ”lovers leap”, joka viittaa siihen, että toinen takamiehistä hyppää aivan toiseen päähän pelilautaa, jättäen rakkaansa taakseen.

Paljon on vuosien saatossa spekuloitu, onko tämän tyyppinen peliliike hyvä. Tilastot näyttävät, että pelaajalla ei kuitenkaan ole montaa muuta järkevää vaihtoehtoa käytettävänään. Mikäli siis tulet joskus löytämään itsesi tilanteesta, missä avaustilanne on noppien silmäluvut 6 ja 5, kannattaa sinun käyttää juuri tätä liikettä.

Aloitusheitto 5–3

Palataan blokkaaviin aloitustilanteisiin. Jos aloitusheittojen jälkeen nopat ovat 5 ja 3, pääset rakentamaan blokkia kotikentällesi pointille numero kolme. Tämän teet siirtämällä yhden nappulan pointilta kahdeksan ja yhden nappulan pointilta kuusi ja asetat ne pointille kolme.

Backgammon-maailmassa tämä siirto on suhteellisen tuore löytö, mutta on osoittautunut erittäin toimivaksi. Tällä peliliikkeellä saat rakennettua blokkia vastustajan takamiehille ja samalla tuotua yhden nappulan omalle kotikentällesi.

Paljon on kuitenkin keskustelu, onko järkevää tuoda omia nappuloitaan liian syvälle omalle kotikentälle heti pelin aluksi, koska myöhemmin pelissä voi olla tilanteita, missä olisi tarve saada liikuteltua niitä vapaammin. Tilastollisesti ei kuitenkaan ole mitään muuta järkevää tapaa käyttää alkutilanteen 5–3-heittoa, kuin tuomalla nappulat syvälle omalle kotikentälle.

Splittaavat avaukset ja mitä tietää niistä

Backgammonissa ei ole yhtä oikeaa vastausta siihen, kumpi avaus on parempi: splittaava vai blokkaava. Valinta riippuu ylipäätänsä avausheittojen noppien arvoista, mutta myös pelityylistä ja pelaajan strategiasta. Kumpikin avausstrategia tarjoaa omat etunsa ja harkitut riskinsä.

Splittaava avaus pyrkii jakamaan nappulat ja sijoittamaan niitä etäälle vastustajan nappuloista. Tämä voi antaa pelaajalle mahdollisuuden rakentaa useita vahvoja puolustusasemia ja tehdä vastustajan peluun vaikeammaksi. Splittaava avaus voi myös luoda enemmän joustavuutta tuleviin siirtoihin ja hyökkäysmahdollisuuksiin.

Toisaalta blokkaava avaus pyrkii luomaan esteitä vastustajan nappuloille ja rajoittamaan niiden liikkuvuutta. Tämä voi antaa pelaajalle tilaisuuden rakentaa hallitsevaa asemaa pelilaudalla ja hidastaa vastustajan etenemistä. Blokkaava avaus on erityisen tehokas vastustajan takamiesten liikkeiden estämiseksi, sillä vastustaja tarvitsee lähes aina tuplat, jotta hän pääsee turvallisesti pois kotikentältäsi, tai ylipäätänsä pääsee liikkumaan asettamatta nappuloitaan haavoittuvaiseksi.

Jotkin avausheittojen tilanteista ovat sellaisia, joissa pääset tekemään splittaavan avauksen, mutta samalla aloittamaan blokkausta. Mitä siis tulisi tietää erilaisista aloittavista noppien arvoista, jos kyseessä on splittaava avaus, ja miten siirrot ovat strategisesti järkevä tehdä?

Avausheitto 2–1

Turvalliseksi luokiteltu avaustilanne, jossa on käytössä nopat 2 ja 1, menee splittaavan aloituksen kategoriaan. Pelaajan kannattaa strategisesti tehdä liike, jossa hän siirtää pointilta 13 yhden nappulan pointille 11, ja splittaa, eli jakaa takamiehensä pointeille 23 ja 24. Saatat nyt ihmetellä, että eikö kaikki kolme nappulaa ole nyt haavoittuvaisia ja suorastaan vaarassa tulla syödyksi? Kyllä ja ei.

Pointilla 11 oleva yksinäinen nappula on vaarassa ainoastaan, jos vastustaja heittää seuraavaksi 6 ja 4. Toisaalta, takamiehesi ovat suhteellisen hyvässä turvassa ja oikeastaan paremmassa asemassa tekemään lähtöä kohti kotikenttää, kun ne on jaettu kahdelle pointille syvällä vastustajasi kotikentällä. Vastustaja iskee sinne epätodennäköisemmin, ennen kuin on saanut tehtyä kestävää blokkia suuremmille kotipointeilleen. Aloituksessa tehty takamiesten splitti on kaikista paras vaihe tehdä se koko pelin aikana, sillä vastustaja ei ole ehtinyt vielä tehdä blokkia, ja pääset ehkä jo seuraavalla vuorollasi jatkamaan niiden liikuttelua turvaan.

Toinen vaihtoehto, minkä pelaaja voi tehdä nopilla 2 ja 1 avaustilanteessa, on siirtää nappula pointilta 13 pointille 11, kuten aikaisemminkin, mutta ”slotata” pointilta 6 yksi nappula pointille 5. Tämä on paljon vaarallisempi liike, ja moni aloittelija ei uskallakaan sitä tehdä. Strategisesti liike kuitenkin kannattaa tehdä juuri nyt alussa, sillä mikäli nappula tulee syödyksi, on pelaajalla paljon aikaa siirrellä sitä, vaikkakin matkaa on 20 pointtia. Pelaaja on kuitenkin aloittavassa asemassa, vastustaja ei ole ehtinyt rakentamaan blokkia kotikentälleen, ja mikäli nappuloita täytyy uhrata jossain vaiheessa peliä, se kannattaa tehdä heti aloituksessa.

Lisäksi on hyvä huomioida, että riskin ottaminen voi kannattaa. Vastustaja ei välttämättä pääse syömään nappulaa seuraavalla vuorollaan, joten kaikki mitä sinun pitää saada on joko 6, 3 tai 1, ja saat suojattua nappulan. Kaikista tärkeimpänä asiana saat myös vallattua viidennen pointin, mikä luo todella hyvää blokkia vastustajaasi ajatellen.

Avausheitto 4–1

Vastustajasta riippuen kannattaa miettiä, mikä on järkevämpi strategia edetä, kun avaustilanteessa ovat nopat 4 ja 1. Vaihtoehtoinasi on joko puolustava tai hyökkäävämpi liike. Puolustava liike, jossa siirretään pointilta 13 yksi nappula pointille 9 ja splitataan takamiehet pointeille 23 ja 24, voi olla järkevä taktiikka, mikäli vastustajanasi on hyökkäävä pelaaja. Hyökkäävämpi peliliike on siirtää nappula pointilta 13 pointille 9, ja nappula pointilta 6 pointille 5. Tässä tilanteessa kannattaa kuitenkin muistaa, että vastustajalla on monia erilaisia mahdollisuuksia syödä jompikumpi nappuloistasi, sillä kummatkin siirretyistä nappuloista on nyt erittäin haavoittuvaisia.

Tässä on kuitenkin todella nyt kyse siitä, minkälainen pelaaja vastustajasi on, ja mikä on hänen pelistrategiansa. Puolustava pelaaminen on kuitenkin tilastojen valossa suositumpi ja harkitumpi veto, vaikka periaatteessa aloittavalla pelaajalla ei pitäisi olla kiirettä splitata takamiehiään vielä tässä kohtaa, kun vastustaja ei ole alkanut rakentamaan blokkia. Hyökkäävän pelin ehdoton etu on kuitenkin siinä, että olet alkamassa rakentaa erittäin vahvaa blokkia, vaikka kaksi sen nappuloista onkin vielä haavoittuvaisia.

Avausheitto 5–1

Avausliike, jossa on käytössä nopat 5 ja 1, ei anna pelaajalle mahdollisuutta alkaa rakentaa blokkia, mutta toisaalta nappulat eivät jää kovinkaan haastaviin paikkoihin. Nappuloita kannattaa liikuttaa pointilta 13 pointille kahdeksan ja splitata takamiehet pointeille 23 ja 24. Toinen vaihtoehto on siirtää pointilta 13 nappula pointille kahdeksan ja alkaa rakentamaan blokkia pointilta 6 pointille 5, mutta tämä on erittäin riskialtis liike: se asettaa pointin viisi hyvin alttiiksi vastustajan seuraavalle liikkeelle. Tämä vaihtoehto on myös siitä huono peliliike, että mikäli vastustaja pääsee syömään pointilla 5 olevan nappulasi ja yrittämään poistumista kotikentältäsi, ei sinulla ole linjan takana, eli pointeilla 9–11 valmiina nappuloita vastaamaan syöntiin ja puolustamaan asemia.

Näiden noppalukujen kanssa on siis tilastojen valossa kaikista järkevin tehdä ensin mainittu peliliike, eli jakaa takamiehet ja siirtää nappula pointilta 13 pointille 8. Takamiehilläsi ei kuitenkaan pitäisi olla vaaraa, sillä vastustaja tuskin haluaa ilman kunnon blokkia tulla heti pelin alussa syvälle omalla kotikentällään, joten pääset seuraavalla kierroksella jo suunnittelemaan niiden liikkeitä eteenpäin kohti omaa kotikenttääsi.

Harvinaisin liike, joka avausnopilla 5 ja 1 voidaan tehdä, on juoksuttaa toinen takamiehistä kuusi pointtia eteenpäin. Tämä on samaan aikaan erittäin mielenkiintoinen, mutta myös hyvin riskialtis liike. Toisaalta, vaikka vastustaja söisikin seuraavalla vuorollaan nappulan, ei se ole vielä liikkunut niin kauas, että siitä olisi suurta harmia. Vastustajan syöntinappula saattaa myös jäädä haavoittuvaiseen asemaan, joka voi osoittautua seuraavalla vuorolla sinun eduksesi. Vastustajalla on kuitenkin paljon pidempi matka saattaa nappulansa takaisin, mikäli onnistut syömään sen seuraavalla vuorollasi toisella takamiehistäsi.

Kannattaako tämänkaltainen riskinotto vai ei? Liikettä nähdään harvoin tehtävän, mutta riippuu paljon vastustajastasi ja hänen pelistrategiastaan, miten liike onnistuu. Totta kai, myös seuraavilla nopan arvoilla on oma osuutensa sen kanssa, miten hyvin peliliike ja riskinotto kannattaa. Tämän liikkeen mahdollisuudet kannattaa siis ainakin tiedostaa.

Muita avausheittoja ja niiden käyttö

Edellä on selitetty kahdeksan avaavaa backgammon-heittoa, ja miten niitä kannattaa parhaiten hyödyntää. Tilastollisesti seuraavat seitsemän ovat vähemmän toimivia, asettavat pelinappulat suurempaan vaaraan vastustajan seuraavaa vuoroa ajatellen, ja ovat myös paljon riskialttiimpia, kuin edellä esitellyt. Nämä ovat kuitenkin kaikki täysin mahdollisia noppakombinaatioita alussa, joten on hyvä tiedostaa, miten niistä voisi parhaiten ottaa hyödyn irti.

Avausheitto 3–2

Noppien 3 ja 2 liikutteluun on backgammon-pelissä kolme järkevää vaihtoehtoa, joista tilastollisesti paras siirto on siirtää yksi nappula pointilta 13 pointille 11 ja siirtää takamiehistä toinen pointille 21. Pointille 11 laskeutuva nappula ei ole suuressa vaarassa, ja toisaalta alat rakentamaan melko vahvaa takalinjaa omalle ulkokentällesi. Takamiehesi pointilla 21 on kuitenkin suuressa vaarassa, sillä vastustajasi pointilla 4 haluaisi taatusti vallata sen itselleen. Jos kuitenkin käy niin, että vastustajalla ei ole mahdollista syödä nappulaasi tästä paikasta, luo se sinulle valtavan edun jatkoa ajatellen, ja pääset sen turvin hyvin jatkamaan etenemistä pelin jatkuessa.

Toinen melko kelpo liike nopilla 3 ja 2 on siirtää nappula pointilta 13 pointille 11 ja toinen nappula pointilta 13 pointille 10. Tätä voidaan pitää hieman puolustavana peliliikkeenä, mutta se toimii tässä vaiheessa peliä hyvänä blokin alkuna vastustajasi takamiehiä ajatellen. Jos vastustajasi ei pääse näitä nappuloita syömään, on sinulle seuraavalla heittokierroksella valtava mahdollisuus rakentaa vahva blokki ulkokentällesi.

Kolmas mahdollinen liike, mutta tilastojen valossa heikoin, on jakaa takamiehet pointeille 24 ja 22, ja siirtää yksi nappula pointilta 13 pointille 10. Tämä liike jättää aukkoja pointtien väliin, mikä tekee nappuloista entistä haavoittuvaisempia, eikä tätä riskiä kannata välttämättä ottaa. Mikäli vastustaja vielä tässä kohtaa heittää tuplavitoset omalla heittovuorollaan, on sinulta syöty kaksi nappulaa, ja vastustajasi on kiinni voitossa. Tuplavitosten saaminen on totta kai epätodennäköistä, mutta ei mahdotonta.

Avausheitto 6–4

Tämä toinen juoksuavausheitto on erittäin mielenkiintoinen liike. Pelaajalla on käytännössä kolme lähes yhtä hyvää, joskin täysin erilaista, variaatiota tehtävänään tämän noppayhdistelmän kanssa.

Pelaaja voi päättää siirtää vain yhtä nappulaansa pointilta 24 pointille 14. Tämän liikkeen kanssa on oltava kuitenkin varovainen, sillä vastustajan ei tarvitse heittää kuin kakkonen syödäkseen nappulasi, ja aloitat taas alusta tekemättä vielä yhtään varsinaista liikettä. Jos vastustaja ei kuitenkaan pääse syömään nappulaa, pyri jatkamaan tämän nappulan kanssa seuraavalla omalla vuorollasi, jotta saat tehtyä hyvää blokkia ulkokentällesi. Mahdollisuudet ovat joka tapauksessa puolellasi, joten jos pääset tähän juoksuavaustilanteeseen, kannattaa se hyödyntää.

Toinen mahdollinen siirto näillä nopilla on siirtää toinen takamies pointilta 24 pointille 18 ja siirtää yksi nappula pointilta 13 pointille 9. Tällä siirrolla mahdollistat itsellesi hyvät asetelmat ulkokentälläsi blokin tekemiselle, ja toisaalta takamiehesi on nyt tuotu jo eteenpäin. Huomattavaa kuitenkin on, että vastustajan tarvitsee saada omalla vuorollaan vain 1 tai 6, tai noppien yhteisluvuksi 8, ja sinun nappulasi tulee syödyksi. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy, ja pääset seuraavalla kierroksella jatkamaan blokin rakentamista, ja saat toisen takamiehistäsi turvallisemmille vesille.

Pelaajan kolmas vaihtoehto on rakentaa blokki syvälle omalle kotikentälleen siirtämällä pointilta 8 nappula pointille 2 ja pointilta 6 pointille 2. Tämä on kuitenkin selkeästi heikoin näistä mahdollisista liikkeistä, sillä blokin rakentaminen näin syvälle omaa kotikenttää on suuri riski. Tämä vie sinulta kaksi erittäin hyvää nappulaa käytännössä pois pelistä aikaisessa vaiheessa peliä, eivätkä ne edes rakenna kovin vahvaa blokkia vastustajan takamiehiä vastaan. Kannattaa siis todella harkita ennen tämän liikkeen tekemistä.

Avausheittojen opettelu kannattaa

Esittelimme kymmenen backgammonin avausheittotilannetta viidestätoista mahdollisesta tilanteesta. On hyvä muistaa, että backgammonissa tuuri ja taito kulkevat käsi kädessä, mutta toisaalta erittäin taktinen ja hyvä pelaaja kykenee käyttämään paremmin hyödykseen hyviä numeroita ja selviämään huonommista tilanteista taitavalla pelisuunnittelulla. Avaustilanteessa on monia eri mahdollisuuksia pelata hyvät nopat todella taitavasti, mutta toisaalta tietämätön pelaaja voi tunaroida omat mahdollisuutensa voittoon hyvin lahjakkaasti. Pelaaja, joka tuntee backgammon-pelin perussäännöt, tietää taktiikat ja strategiat, ja muistaa vielä lisäksi erilaiset avaustilanteet ja osaa hyödyntää niitä edukseen, on erittäin vahvoilla pelin voittoa ajatellen. Hyvä uutinen on se, että kuka tahansa voi kasvaa hyväksi pelaajaksi backgammonissa, ja esimerkiksi tämän listan opettelu auttaa sillä tiellä varmasti.